top of page
Foto van schrijverKirsten van der Winden

10 tips voor het plannen van jullie bruiloft

Het plannen van een bruiloft is niet zomaar wat. Om het voor jullie makkelijker te maken, zet ik hieronder de tien tips op een rijtje.


1. Kies een datum en locatie

Begin bij het begin! Start met het kiezen van een datum waarop jullie willen trouwen. Houdt hierbij rekening met de dag van de week, maand, en voornamelijk vakanties en feestdagen. Wanneer jullie geen specifieke wens hebben voor een datum is het slim om met een paar mogelijke data locaties te gaan bezoeken. Zo heb je meer kans dat ze één van jullie data nog beschikbaarheid hebben. Als je een datum hebt, kun je locaties gaan benaderen om een afspraak te maken om langs te komen. Bedenk van tevoren wat jullie van de locatie willen weten en denk alvast na over welke informatie jullie de locatie kunnen geven: datum, aantal personen, tijdsplanning, dinerwensen etc.


2. Bepaal het budget

Bepaal wat jullie willen en kunnen spenderen aan jullie bruiloft. Door een budget op te stellen, heb je een doel om bij elkaar te sparen, maar heb je ook een richtlijn voor wat je ruimte is per onderdeel van je bruiloft. Als je een totaalbedrag hebt gekozen, kun je dit gaan uitsplitsen en verdelen per onderdeel. Hiervoor heb ik handig excel document waarop je dit gemakkelijk bij kunt houden. Stuur me een berichtje als je deze wenst te ontvangen.


In het budget maak je in eerste instantie een overzicht van geschatte kosten. Vervolgens ga je bijhouden wat de werkelijke kosten zijn. Zo zie je precies waar je ruimte overhoudt om meer te besteden en vooral waar niet!


3. Creëer een moodboard

Als je een locatie hebt gekozen en weet wat je wilt uitgeven aan je bruiloft kun je een beeld creëren van hoe jullie je bruiloft voor je zien. Een handige tool hiervoor is Pinterest. Ga op zoek naar afbeeldingen die je aanspreken en sla deze allemaal op in je eigen Pinterest mapje. Uiteindelijk heb je een map vol met ideeën en kun je gaan kiezen welke dingen je ook echt terug wilt zien op jullie bruiloft. Bekijk ook mijn Pinterest voor ideeën en inspiratie!


4. Maak een gastenlijst en verstuur de save-the-date

Uiteraard heb je al een inschatting en globaal overzicht van je gastenlijst gemaakt voordat je bij een locatie langsgaat. Om de save-the-date te versturen, heb je een definitieve gastenlijst nodig. In ieder geval voor je daggasten! De meeste bruidsparen sturen hun save-the-date ongeveer 12 tot 6 maanden van tevoren naar hun daggasten, zodat iedereen nog genoeg tijd heeft om dit in zijn agenda te plannen.


5. Kies een ceremoniemeester

Een ceremoniemeester is altijd handig om te hebben voor je bruiloft. Mijn voorkeur gaat uit naar een externe ceremoniemeester in plaats van familieleden of vrienden. De belangrijkste reden is dat een professionele ceremoniemeester precies weet wat ze doet, omdat ze het al veel vaker heeft gedaan. Hoe meer ervaring, hoe minder kans dat er dingen misgaan of worden vergeten. Tevens is het voor vrienden en familie fijn als zij, net als jullie, onbezorgd van jullie bruiloft kunnen genieten zonder ook nog van alles te moeten regelen gedurende de dag.


Weet je niet precies wat de taken zijn van een ceremoniemeester? Je kunt er alles over lezen in mijn eerdere blog.


6. Deel je plannen

Wanneer je een ceremoniemeester hebt gekozen, kun je je plannen delen, zodat je ceremoniemeester zijn/haar taken kan uitvoeren en jullie planning in de gaten kan houden. Tevens is het handig als je ceremoniemeester ook je budget in de gaten houdt.


7. Vind passende leveranciers

Bij je bruiloft zijn diverse leveranciers betrokken. Denk hierbij aan een leverancier voor je foto's, bloemen, styling, bruidstaart, bruidsjurk, trouwpak, entertainment, catering, vervoer en nog veel meer. Houdt voor het zoeken van leveranciers het volgende in gedachte; het is belangrijk dat je een klik hebt met je leverancier. Een klik met je leverancier zorgt er automatisch voor dat je vertrouwen hebt in die persoon en dat het leuk is om er contact mee te hebben. Niets is zo vervelend als contact moeten hebben met iemand die je niet leuk vindt.

8. Stel een draaiboek op

Wanneer je begint met het plannen van je bruiloft maak je al een concept versie van het draaiboek. Dit is handig om globale tijden te hebben voor je ceremonie, receptie, diner en feest. Naarmate je verder bent in je voorbereidingen krijgt je draaiboek steeds meer een vaste vorm. In je uiteindelijke draaiboek verwerk je je gastenlijst en dieetwensen, gedetailleerde tijdsplanning, leveranciersoverzicht, gehuurde items, en andere belangrijke zaken. Naarmate je verder bent in je voorbereidingen krijgt je draaiboek steeds meer een vaste vorm. Het opstellen van het definitieve draaiboek is ook een taak die je kunt uitbesteden aan je ceremoniemeester.


9. Honeymoon

Uiteraard niet te vergeten! Nadat jullie maandenlang bezig zijn geweest met het voorbereiden van jullie bruiloft en elkaar het jawoord hebben gegeven, is het tijd om te gaan genieten. Lekker met zijn tweeën eropuit naar een plek waar je normaliter niet snel zult komen. Er zijn zoveel prachtige bestemmingen voor je huwelijksreis. Enkele prachtige steden, gebieden, landen waar je aan kunt denken zijn:

  • Malediven

  • Seychellen

  • Hawaii

  • Costa Rica

  • Jamaica

  • Saint Lucia, Caraïben

  • Mauritius

  • Langkawi, Maleisië

  • Fiji eilanden

  • Op safari in Namibië

  • Rondreis door Cuba

  • Noorderlicht bekijken in Lapland (deze heeft echt mijn voorkeur!


10. Geniet

Het aller aller belangrijkste bij het organiseren van jullie bruiloft is om ervan te genieten! Genieten nadat je een prachtige locatie hebt gevonden en vastgelegd. Genieten van je zoektocht naar jouw droomjurk. Genieten van de reacties van je getuigen wanneer je ze vraagt. En voornamelijk genieten van jullie grote dag!

Heb je een moment dat je er even niet van kunt genieten? Ga bij jezelf na waardoor dat komt, schakel hulp in, leg het even aan de kant en zorg dat je pas weer verder gaat wanneer je er wel weer van kunt genieten.


18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page